قصص كسيرة

الثلاثاء، مايو 01، 2007

القصة الحادية عشرة

__________________________
الشخصيات : مواطنين في قنوات فضائية من قلب المجتمع
_______________________
على احدى الفضائيات الدينية التى انتشرت مؤخرا تقترب الكاميرا يشكل كبير من مواطن عادىستحسبه لأول وهلة مهموم او مصاب بحالة عصبيةظهر علي الشاشة‏..‏ متماسكا‏..‏ واثقا من نفسه إلي حد كبير ليدلي باعترافه المثير
الشيخ المحاور : ومن امتى الموضوع ده معاك ياريت تشرح لجمهور المحطة علاقتك بالجنية دى
ترتسم علامات على وجه المواطن تدل على احساسه باهميته وانه سيحكى سرا من الاسرار العلمية للقنبلة الهيدروجينية
وقال‏:‏ نعم‏..‏ أنا متزوج من جنية اسمها فتحية وانجبت منها أربعة‏!!
الشيخ : و الاطفال دول بقى انس ولا جن؟
يعود المواطن برأسه للخلف وينظر للسقف وكانه يرتب الافكار بداخل راسه
ثم يتكلم يصوت منخفض:‏ يظهرون لي في شكل قطط‏
الشيخ : (وهو يمشط لحيته الكثيفة ) الله !!
قطط سبحان الله هذا اكيد يذكرنا بحديث رسول الله عن القط الاسود بانه شيطان
الرجل : لكنهم اولادى مش شياطين يا مولانا
الشيخ : هو انت ولادك لونهم اسود احنا بنذكر الموضوع فالشئ بالشئ يذكر و لا ايه ؟؟
وبقى لكم كام سنة متجوزين احكيلنا كده ايه اللى بيفرق بين زوجة الانس وزوجة الجن
الجمهور نفسه يعرف اكيد فيه رجالة كتير نفسها تعرف الفرق
الرجل : احنا بقى لنا عشر سنين متجوزين ونحن بنمارس الجنس يوميا
الشيخ : يوميا!! ربك يديك الصحة ومافيش موانع صحية او شرعية؟
الرجل :الجن طاهر ونسوانه كاملة عقل ودين مش ناقصة زى نسوان البنى آدمين لو مؤاخذة
الشيخ : وليه اخترتك انت بالذات ياريت توضح للمشاهدين
رجع الرجل بظهره الى الوراء ثم رفع احدى حاجبيه
ووضع يده اسفل ذقنه و بدا بتحريك ابهامه و سبابته حركة دورية على ذقنه
ثم قال : بص ياسيدى الجنيات نوعان‏..‏ جنية تتزوج في الحلال‏,‏ وجنيه مقضياها استعباط
‏الشيخ : وانت مقضيها ايه؟.
رد الزوج أبو القطط قائلا: لا يا مولانا‏..‏ أنا تزوجتها فعلا‏..‏ في وجود أبيها وأخيها‏..‏ وهي تنتمي لأسرة متوسطة من الجان المكافحين ناس ذوق‏..‏ ذوق‏..‏ ذوق صحيح
وبعدين متجوزهاش ليه انا حقيقي بحس بنشوة خيالية مع أم القطط قصدى ام ولادى وعمرى ما حسيت بزهق منها رغم السنوات العشر‏ة..‏ وفتحية الجنية يا مولانا..‏ زوجة ليس لها أي طلبات‏..‏ فلا هي تحب الخروج‏..‏ ولا بتحب مارينا‏. وفوق كل ده‏ لا تأكل ولا تشرب‏..‏ ولا بتتكلم في الموبايل‏.. استدارت الكاميرا على الشيخ المحاور وكانه في حالة حلم وهو
يقول :‏ طيب يا سيدي‏..‏ يا بختك‏..‏ ما مشكلتك‏..
‏الرجل : عايز اتجوز على فتحية
الشيخ : (وقد بدت عليه علامات الدهشة و الاستغراب ) ولماذا تريد أن تتزوج علي فتحيه ما دام مبسوط ولا هيه فراغة عين‏!!‏ حد لاقي يا عم؟امال احنا نعمل ايه!!
يقول‏ الرجل ابو القطط:.‏ أنا اعيش بمفردي‏..‏ وأريد أن أتزوج من إنسية لتساعدني في شغل البيت‏!!‏ يقطع الشيخ كلام الرجل بصوت عال : ماهذا‏!!‏ وهل فتحيه لا تنظف لك البيت وتطهو لك الطعام‏..‏ امال فتحية بتعمل ايه‏..‏ بتجيب قطط بس؟‏!‏ عموما يا سيدي هذه ليست مشكلة برضه‏..‏ هات فلبينية‏!!‏ ومعاك فتحية‏..‏ تعيش سلطان
الرجل (في حسرة واضحة ):‏..‏ يتنهد في اسي‏..‏ منين بس؟‏!‏ أنا عاطل عن الشغل بقالي كذا سنة‏..‏ ويا دوب بالاقي آكل‏!!‏ الشيخ :ماهذا؟‏!‏ وهل فتحية لا تسهم ماديا في مصروف البيت؟‏!‏ بلاش‏..‏ لماذا لا تميل علي ابيها أو أخيها من الجان ما أنتوا بأيتوا أهل‏..‏ وتشرح لهما ظروفك ربما وجدا لك فرصة عمل علي الأقل‏..
‏ يجيب أبو القطط في تأثر واضح‏.::.‏ انا فعلا كلمت نسايبى في الموضوع ده ولكن هما أكدا لي أن الحصول علي فرصة عمل في مصر مسألة مستحيلة بالنسبة للجان أيضا
الشيخ :لالالا حالتك تصعب اما بتأكل القطط دي منين بس؟‏!. ثم يوجه نداؤه الى جمهور المحطة.
‏ ح يعيش حياته كلها يجيب في قطط ويرميها علي السلالم‏!!‏
ارجوكم ماحدش يستهين بالقطط اللى على سلم بيته دول ولاد ناس برضه
بس جار عليهم الزمن
ثم تظهر علي الشاشة امرأة جالسة في الظلام وقد أخفت ملامحها تماما‏..‏ في البداية افتكرتها فتحية‏..‏ استضافها الشيخ ليسمع رايها ثم اتضح أنها مشكلة أخري في البرنامج خاصة بالجان برضه‏..
‏ تقول السيدة (فى صوت يملؤه الشجن ): انا أرملة جوزى مات من سنتين قفلت موضوع الزواج مرة أخري تماما‏,‏ وتفرغت لتربية ابنتى الصغيرة‏..
‏ الشيخ : يا ستى ربنا يعوض عليكى ايه مشكلتك؟؟
السيدة :صحيت مرة بالليل مخضوضة علي صوت رجل يهمس في أذنى فقمت و استعذت بالله ومالقيتش حد..‏ وظل الحلم يتكرر‏..‏ وفي كل مرة يظهر لها الرجل أكثر‏..‏ حتي تعودت ملامحه وألفته تماما‏..‏ واعترف لى أنه من الجان وأنه يحبها ونفسه في القطط‏.
الشيخ : ياسلام دى القطط دى طلعت خكاية كبيرة قوى سبحان الله
انا شخصيا بقى نفسى كمان في القطط
ما علينا كملى يا ستى اما نشوف اخرة القطط.
‏ فقالت:ضربت بايدى على صدرى و صرخت في وشه انا مغلطش ابدا حتي لو جالى شيخ الجن الأزرق نفسه‏.اتجوزنى طبعا الشيخ : وماله بس برضه فين المشكلة
السيدة: ...‏ الجواز ده حرام أم حلال؟‏!
‏قال الشيخ‏..‏ شوفي يا اختي‏..‏ الإشهار هو أهم شرط من شروط الزواج وزواجك من هذا الجن يعد زواجا سريا‏..‏
قالت: ولكن يا مولانا‏..‏ لقد أشهرنا الزواج عندهم وكل الجان يعرفون بموضوعنا‏..‏ وأبوه بارك الزواج أيضا‏..
‏ قال لها الشيخ‏..‏: اسأليه يا اختي‏..‏ إذا كان له أخت هل كان يرضي لها‏..‏ ما أنت فيه
قالت‏.:.‏ لقد سألته يا مولانا هذا السؤال وأجابني‏..‏ وقال لي ان اخته متزوجة من انسي أحبته‏..‏ ولم يعارض زواجها منه وحتي أخته بالأمارة اسمها فتحية‏!
الشيخ :‏ يا اااه شوفوا الدنيا صغيرة ازاي‏!!‏
اغلقت المحطة فقد ارتاح ضميرى عرفت ساعتها فقط لماذا لا توجد قطط تسرح امام الزبالة في شوارع بلاد الكفرة


free web counter
free web counter